وبلاگ شخصی پژمان اکبرزاده
Pejman Akbarzadeh Personal blog in Persian
فیس‌بوک / Facebook - تویتر / Twitter - تارنما / Website


۱۳۹۰ مهر ۱۵, جمعه

سالگرد ترور یک دوست و یک مرد واقعی در مصر

هر روز بیش از روز پیش، متاثر می‌شوم که پادشاه پیشین ایران، محمدرضا پهلوی، با چند اشتباه بزرگ به ویژه در چند سال پایانی سلطنت، تمام پیشرفت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران را بر باد داد و موقعیتی که همه ما در سطح جهانی صاحبش بودیم در مدتی کوتاه، بر باد رفت.

بسیار آسان است که مانند بسیاری از ایرانیان ساده لوح، وقوع این انقلاب را به گردن شاه یا دولت‌های غربی یا رادیو بی.بی.سی بیندازیم! ولی آنچه برای من ِ نسل پس از انقلاب، واقعیتی عینی‌ست این است که در سال 1357 میلیون‌ها ایرانی در خیابان‌ها بودند و پس از انقلاب همه گفتند: «والا ما نبودیم!»

به هر رو، امروز موضوع یاددشت من، پیدا کردن مقصران وقوع یک انقلاب واپسگرایانه در ایران نیست.
یادداشت امروز (ششم اکتبرِ) من برای انور سادات است. شخصیتی که هر عیبی داشت، یک دوست و یک مرد واقعی بود.

 سیاستمداری که که برخلاف بیشتر همپیمانان ناجوانمرد شاه در غرب، حاضر شد در روزهای شکست نیز پذیرای دوست قدیمی خود باشد و بهای گزافی را نیز برای این دوستی و مردانگی پرداخت. 

یک دوست واقعی که برای پذیرش دوست قدیمی‌اش، نه از عوامل رژیم اسلامی در تهران ترسی به دل راه داد و نه به منافع اقتصادی-سیاسی ِ سازش با حکومت تازهء ایران اندیشید.

سی سال از ترور فجیع انور سادات در مصر گذشت. خداوند نگهدار انسان‌هایی باشد که شرف خود را به منفعت روز نمی‌فروشند.




۴ نظر:

ناشناس گفت...

سلطنت به پایان نرسیده. وارث تاج و تخت زنده است و به وطیفه ی خود در نگهداری و دفاع از تاج و تخت ادامه میدهد.
به امید بازگشت دوباره ی تاج و تخت و دموکراسی مشروطه

ناشناس گفت...

anvar sadat yek abarmard va yek ghahramane vaghey bood vey serahatan goft man nemizaram mesr manand iran shavad vey janash ra dar pay goftarash gozasht dorode bey payan be ravane tamame azad mardan

Reza گفت...

خدا رحمتش کنه. مرد بزرگی بود. معلم پلید پرورشی ما تو راهنمایی همیشه ازش بد میگفت (همیشه میگفت انور سعادت خائن ....) به همین خاطر با اینکه اون موقع نمیشناختمش میدونستم آدم خوبی باید باشه.

behzad2534 گفت...

به باور من انور سادات تنها فردی بود در جهان عرب که از همه فراتر فکر میکرد و صلح او با اسرائیل بزرگترین خدمتش به ملت مصر بود که در جریان این صلح صحرای سینا به مصر بازگشت . اما انور صادات فقید را میتونم در یک جمله خلاصه کنم ( دوستی برای تمام فصول )