وبلاگ شخصی پژمان اکبرزاده
Pejman Akbarzadeh Personal blog in Persian
فیس‌بوک / Facebook - تویتر / Twitter - تارنما / Website


۱۳۹۰ اسفند ۸, دوشنبه

شعار مذهبی بر سر در سایت «کلمه» چه می‌کند؟

کوشندگان راه آزادی برای ایران، بارها از خواسته خود برای جدایی دین از سیاست سخن گفته‌اند؛ به گونه‌ای که ظاهراَ این موضوع به یکی از بدیهیات در میان خواسته‌های ایرانیان در آمده است؛ یا دست‌کم در میان فعالان ایرانی.

با اینحال در سر صفحه تارنمای «کلمه» - وابسته به میرحسین موسوی، که گروه بزرگی از مخالفان حکومت ایران از هواداران او هستند، یک شعار مذهبی به چشم می‌خورد: 
بنی الاسلام علی الکلمتین، کلمه توحید و توحیدالکلمه
 کسی از خود پرسیده چرا؟
اگر دیدگاهتان را در پای این یادداشت بنویسید سپاسگزار می‌شوم.

این یادداشت را با کلاس نوشتم که دیگر نگویند من بی ادبم!
ولی با این همه من بی ادبم! :)

۴ نظر:

ناشناس گفت...

چرا نباید باشد؟ به صرف اینکه افراد را مجبور به عدم استفاده از نمادهای مذهبی کنیم، مذهب را از سیاست جدا نکرده ایم
در ثانی این موضوع خودش ضد آزادی بیان هست که کسی را مجبور کنیم طوری که می ما می خواهیم باشد

رضا گفت...

دوست عزیز،
بیشتر جویندگان راه آزادی تنها جدایی دین از حکومت را خواهانند، نه جدایی دین از سیاست. والا به سیاست ورزی جدا از دیانتشان که برای ایشان منبع وجدان و اخلاق هم هست اعتقادی ندارند. آزادی هم همین را می طلبد که اگر کسی خواهان مراجعه به دین برای رفتار سیاسی خویش باشد، در آن آزاد باشد و اگر کسی خواهان این نیست، او نیز آن آزادی را داشته باشد. اگر کسی بخواهد از کلمات قرآنی بر سر در وبلاگ سیاسی خود استفاده کند آزاد باشد، و اگر کسی نخواهد نیز، او هم آزاد باشد. این حرفی که می زنید چه بسا از سو تفاهم ی سر چشمه گرفته که دین را کاملا از صحنه جامعه و سیاست پاک شده می خواهد، که هم باعث دفع آزادیخواهان مذهبی خواهد شد، و هم غیر ممکن است، چون به معنی راندن اکثریت ۶۰ در صدی جامعه ایران است، همان اتفاقی که در زمان شاه افتاد.

اما معنی جدایی دین از حکومت اینست که ۱. هیچ کسی به علت دین یا ابراز عقیده بخصوص یا وابستگی به مراکز دینی به قدرت بیشتری از سایرین دسترسی نداشته باشد و قدرت طبق قواعد دموکراتیک و قانونی و با رای و نظارت عمعم مردم چه دیندار و چه بی دین تقسیم شود. در این شرایط ر حزبی با برنامه دینی می تواند با حزبی با برنامه غیر دینی و لائیک یا حتی ضد دینی در چهارچوب قانون رقابت کند و به مدت محدود قدرت را در دست بگیرد. شعار جدایی دین از سیاست ممکن است در دنیای کثیف سیاست امروز مطلوب دین باشد، ولی اجرای آن و تحمیل آن بر دینداران (حتی مغرض)‌به نوع دیگری از دیکتاتوری و فساد حکومت می انجامد.

ناشناس گفت...

Finally somebody said it! Thanks

ناشناس گفت...

آقا دمت گرم. اینها اصلا هویت ایرانی ندارند. اصلا غیر از اسلام چیزی براشون اهمیت نداره به خدا.