وبلاگ شخصی پژمان اکبرزاده
Pejman Akbarzadeh Personal blog in Persian
فیس‌بوک / Facebook - تویتر / Twitter - تارنما / Website


۱۳۸۹ اسفند ۱۴, شنبه

به بهانه پنجم مارس: سالروز درگذشت محمد مصدق

امروز پنجم مارس است و سالگرد درگذشت غم‌انگیز محمد مصدق. نمی‌دانم در کشورهای دیگر نیز چنین بوده که افراد مانند  مصدق با آنچه برای مردم انجام داده‌اند به چنین سرنوشتی دچار بشنود یا نه...  در هر صورت برای مستند بعدی‌ام که به روابط تاریخی ایران و هلند و پیشینه تاریخی ایرانیان در این کشور اختصاص دارد، روزنامه‌های فراوانی را از آرشیوهای هلندی گردآوری کرده‌ام.

در سالهای ۵۳ -۱۹۵۲ رسانه‌های هلندی هم مانند رسانه‌های دیگر کشورهای جهان مملو از اخبار و گزارش‌هایی درباره مصدق، جنبش ملی شدن صنعت نفت و در نهایت کودتای بیست و هشت مرداد بودند. یکی از این بریده روزنامه‌ها را در زیر برایتان می‌گذارم. همراه با ترجمه. گزارش ویژه‌ای نیست و تنها در حاشیه دیدار مصدق با ملکه جولیانا نوشته شده ولی حال و هوا و حس قدیمی بودنش خالی از لطف نیست. سپاس از دوست خوبم، سیاوش برای کمک در ترجمه.
یاد دکتر مصدق و همه عاشقان ایران، گرامی.


لاهه - چهارشنبه بعداز ظهر، در حالی که جمعیت زیادی، محمد مصدق، نخست وزیر ایران را تشویق می‌کردند، او با شکوه فراوان، برای مراسمی جهت ادای احترام به ملکه جولیانا از اتوموبیل خود پیاده شد.  در کاخ سلطنتی، بسیاری در تلاش بودند که برای یک لحظه هم شده، به قالیچه ایرانی‌ که او برای ملکه هدیه آورده است نگاهی بیندازند. کمی پیش از ساعت پنج بعد از ظهر، ملکه در حالی که یک کلاه سپید ساده به سر داشت وارد تالار شد و راس ساعت پنج، مصدق همراه با سخنگوی دولت ایران در هلند وارد شدند. حدود نیم ساعت بعد، محمد مصدق در حالی که لبخندزنان به ابراز احساسات مردم پاسخ می‌گفت، کاخ را ترک کرد.»

منبع:
Dagblad voor Amersfoort, 05/06/1952; p. 3/6





هیچ نظری موجود نیست: