وبلاگ شخصی پژمان اکبرزاده
Pejman Akbarzadeh Personal blog in Persian
فیس‌بوک / Facebook - تویتر / Twitter - تارنما / Website


۱۳۹۵ شهریور ۵, جمعه

داوود رشیدی و تاسف گروهی از هم میهنان برای مرگ یک بازیگر خودفروخته

دبیرستان که بودم تلویزیون جمهوری اسلامی یک شبه مستند درباره آیت الله خمینی پخش می‌کرد به نام "پرواز قرن". داوود رشیدی (هنرمند پیش کسوت!) از نقش آفرینان اصلی این سریال بود که در پاریس و نوفل لوشاتو قدم می زد و خاطرات مردم را جویا می‌شد درباره امامِ ساده زیست و محبوب ملت ایران. رسول صدرعاملی کارگران سریال بود.
تا آنجا که یادم می آید این سریال در دهه فجر از سیمای جمهوری اسلامی پخش می شد. آقای رشیدی هم در بخش هایی از سریال انتقاد می کردند که چرا یک سری از مردم در آنجا می گویند از شاه بیشتر خوششان می آمده "چون او در رسانه های فرانسه پول زیاد خرج می کرده"!
چند سال پیش هم ایشان در اجلاس حقوق بشر در ژنو، منکر نقض حقوق بشر در ایران شدند! حالا امروز فیس بوک را باز می کنم می بینم حتا بسیاری از مخالفان نظام ایران و شخص خمینی از مرگ رشیدی اظهار تاسف می کنند. حافظه تاریخی ما ایرانیان ظاهرا از شگفت انگیز بودن گذشته و در حال تبدیل شدن به یک پدیده است !

۴ نظر:

ناشناس گفت...

عزیز من ، داود رشیدی ، ماییم.
من هم زمان مرگ خمینی گریه کردم ، الآن روزی هزار بار لعنتش می کنم . زمان لازم بود تا پرده ها فرو افتد .
داود رشیدی هم بعد از فاحشه خواندن هنرمندان توسط فرج الله سلحشور ، تندترین حمله را به او کرد . اینکه زنده یاد رشیدی 30 سال قبل چگونه می اندیشیده فکر نمی کنم چندان مهم باشد.
در هر صورت اگر سینمای ایران 5 هنرمند برجسته داشته باشد بی گمان یکی از آنها داود رشیدی بود.
یادش گرامی

ناشناس گفت...

داود رشیدی در فیلم خانه عنکبوت به کار گردانی و بازیگری مسعود بهنود روزنامه نگار لندن نشین که در دوره شاه در سفرها همه جه بدنبال شاه وهمسرش میرفت . با ساختن این فیلم در حقیقت توبه نامه خود را ارائه کرد. رشیدی در این فیلم در نقش یک استاد دانشگاه بازی کرد که الگوی حکومت اسلامی را از روشنفکران غیر مذهبی بازی را ارائه میداد یعنی فراماسون ، جاسوس و نوکر بیگانه. انتظامی هم در نقش یک تیمسار سلطنت طلب کودن بود که فریب استاد را خورد... رشیدی در بسیاری از برنامه های تلویزیونی به تاریخ ایران باستان حمله میکرد.
در فیلم کمال الملک نیز بازی کرد که تصویری مخدوش از رضاشاه ارائه داد. کمال الملک در این فیلم بر اساس شخصیتی بنام استاد ماکان در داستان چشم هایش که بزرگ علوی برای حزب توده نوشته بود شخصیتی ضد رضا شاه معرفی میشود در حالیکه او روابط حسنه ای با رضاشاه داشت.

ناشناس گفت...


"داوود رشیدی در سال ۱۳۱۲ در تهران متولد شد. وی از خاندان حایری مازندرانی دارای اصالت بابلی است. پدر او عبدالامیر رشیدی حائری دیپلمات بود و در چند کشور سفیر نیز شد. پدربزرگش علامه ابن‌الشیخ حائری از روحانیان مشروطه خواه و جدش زین‌العابدین حائری مازندرانی از مراجع تقلید عصر قاجا است". شجره نامه آقای رشیدی وقتی‌ اینه پس از اولش هم خط فکریش معلوم بوده یک آخوند زاده که نون رو به نرخ روز خورد. ما چی‌ و کجاییم! https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AF%D8%A7%D9%88%D9%88%D8%AF_%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D8%AF%DB%8C

ناشناس گفت...

لطفاً دست از سر‌ مرده‌ها بردارید و به زنده‌ها فکر کنید، داوود رشیدی‌ها ، هنر پیشه هستند و نان خور بازیگری، اینقدر روی ناف فشار ندید، به فکر اونهاییکه مانده اند و خیانت میکنند باشید، ....