وبلاگ شخصی پژمان اکبرزاده
Pejman Akbarzadeh Personal blog in Persian
فیس‌بوک / Facebook - تویتر / Twitter - تارنما / Website


۱۳۹۲ فروردین ۲۷, سه‌شنبه

«گذرنامه یک کمونیست برای خروج از ایران صادر شد»

یکی از چیزهایی که من هیچوقت نفهمیدم اینه:
محمدرضا پهلوی زمانی که می گفت ایران "از لحاظ دموکراسی مانند کشورهای اروپایی خواهد شد"، چگونه در کشور اعلام شد هر کس نمی خواهد عضو این حزب شود گذرنامه بگیرد و کشور را ترک کند!
این روزنامه را در آرشیوم پیدا کردم. روزنامه کیهان هوایی است به تاریخ ۹ فروردین ۱۳۵۴ / ۲۹ مارس ۱۹۷۵.
نوشته را بخوانید. تنها شگفت زده می شوید.
حالا هزار نفر بیایند زیر این یادداشت برای من فحش بنویسند که حق تان همین احمدی نژاد است و چنین و چنان... ولی به باور من هر چیزی را باید در زمان خودش سنجید. چرا ما باید این سیستم دیکتاتوری سیاسی را با جمهوری اسلامی مقایسه کنیم تا به این نتیجه برسیم که آن خوب بوده؟!
شاید بهتر از جمهوری اسلامی بوده ولی خوب نبوده. مقصودم البته بخش فضای سیاسی است و نه مسایل دیگر.
آیا همین دیکتاتوری سیاسی موجب نشد تا مردم به دنبال حرف افرادی بیفتند که در نهایت، تنها از آنها سو استفاده شود و ایران به وضعیت کنونی برسد؟
اگر شاه کمی آزادی سیاسی برقرار می کرد آیا کار باز هم به انقلاب می‌کشید؟...
البته ساده لوحانه است اگر همه چیز به گردن شاه انداخته شود، هر چند این گزینه از همه آسان تر باشد!
فکر می کنم هیچ وقت نباید فراموش کنیم که ملتی که جنازهء سوخته زنی از شهر نو را با افتخار در خیابان به دوش می کشد، نه تعادل عقیدتی دارد و نه تعادل روانی.

۲۱ نظر:

ناشناس گفت...

gor pedar shom va tmam komonistghai vatan frkhon bad zer bezanosh
aslan bache koni to chi halite bro do ta ketab be

ناشناس گفت...

آقای ناشناس شما هم کتاب بخونین "خاطرات علم" که نوشته یکی از چاکران آریامهر بود

ناشناس گفت...

باز این شاه پرستا بگن کشورهای خارجی‌ شاه را بر انداختند.

ناشناس گفت...

doost aziz:
Tasviri ke shoma entekhab kardi mitoone az dariche digari ham morede tavajoh gharar begire.Inke adami bad az 46 sal vabastegi fekri va aghidati be hezbi ke monhal shode ba in rahati mitoone be nokhost vazire mamlekat nameh benvise va aghidasho ebraz kone,taghaza kone behesh passport bedan onam bedoone akhze hazine va ba darklhastesh be done inke behesh azari beresoonan movafeghat beshe!
Dar hokomat padeshahi pahlavi bar khalafe nazare shoma azadihaye ejtemaye,dini va fardi be faravni vojod dasht.azadi seyasi ama masaleye vizhe seyasatbazan ast na mardom adi.eshtebahati ham vojod dashte ke baraye ma naghd onha pas az gozashte salha kare sadeye hastesh.be ghole maroof tanha dikteye naveshte ghalat nadare.
moghayese dastavordhaye on dooran dar gheyas ba eshkalatesh ama shsyad rahe monasebi bashe baraye fahme in nokte ke chera mellat dobare be hokomate padshahi eghbal neshoon midan.
movafagh bashi

ناشناس گفت...

آخه پژمان جان تی‌ بلا می‌‌ سر

مشکله تو اینه که هنوز در ۴۰ - ۵۰ ساله گذشته فسیل شدی...

بابا تو رو خدا بیدار بشید، از این پهلوی‌ها بکشید بیرون بسته دیگه

نسل امروز ایران از پهلوی‌ها و مصدقها و کمونیستها و چپی‌ها و هر کس دیگر عبور کرده اند و برای ایرانی‌ آزاد فعالیت میکنند

یزدان نگهدار ایران بعد

پسر پارسی‌

ناشناس گفت...

درود بر او که گذرنامه مجانی ميداد و گذرنامه اش هم برای هيچ کجای دنيا ويزا نمی خواست. همه این گروه هکهای خیانتکار و جنايتکار از کمونیست ها گرفته تا مجاهدین خلق و ملایان و توده ای ها و ملی مذهبی ووو .... امتحانشونو پس دادن. حکومت محمد رضا شاه فقید با همه کاستی ها و اشتباهاتش از همه مخالفان آن زمان خودش, و حتي امروز خودش, مترقی تر بود و بیشترین قابلیت اصلاح پذیری بسوی دمکراسی رو داشت چون یک سری انسان تحصیل کرده ایران مدار مصدر کار بودند نه مشتي چاقوکش که امروز وطن ما را به گروگان گرفته اند.... درود بر خاندان ایران ساز پهلوی که در زمان زمامداریشان همه چیز آزاد بود, بله همه چیز آزاد بود, جز ویران کردن ایران. یزدان نگاهدار رضا پهلوی و همه دیگر جوانان روشنفکر و تحصیل کرد ايران باد که اگر ايران آينده ای داشته باشد تنها با مشارکت آنها امکانپذير خواهد بود. نابود باد اسلام اين آفت بشريت، پاينده ايران.

ناشناس گفت...

سلام
دوست عزیز
اول روزنامه را خوب بخوان بعد اقدام به رای کن این خودش درخواست کرده من نمی توانم عضو حزب بشوم حالا دستور بدین بدون پرداخت هزینه بمن گذرنامه بدهند من بروم شوروی حالا چرا خوب نخوانده قصاوت می کنید من کاری رژیم گذشته ندارم ومدافع هم نیستم یک ادم ازادی خواه باید همه چیز را به دید مثبت نگاه کند

ناشناس گفت...

جناب نویسنده متن کیر کرگدن تو کس خواهرت که به اندازه یه خر فهم نداری یه روزی نسل شما زن قحبه ها را منقرض خواهیم کرد

Unknown گفت...

یه سری از کامنت ها چه در بالاترین چه در اینجا نشون می ده که بسیاری از هم میهنان ما در چه وضع فجیع عقیدتی و تربیتی به سر می برند.

ناشناس گفت...

کمونیست ها گویی طلب داشتند از دولت (حق هم داشتند) . و دولت هم براشون گذرنامه مجانی صادر کرده . انگار طرف فقط میخواسته پول گذرنامه و عوارض خروج از کشور رو نده . البته الان هم با وضع مالیات های جدید در فرانسه میشه دید که دونفر از پولدارهای فرانسوی به روسیه و بلژیک پناهنده شدند . همین که آزادانه عقیده شون رو ابراز کردند و اجازه خروج مجانی از کشور رو گرفتند نشاندهنده اینه که حکومت قبلی واقعا به مردم و خواست مردم احترام میذاشته و تمام سعی و تلاشش برای مردم بوده و مردم واقعا میتونستند از دولت طلبکار باشند (که باید هم باشند)

Kooshan گفت...

به جون خودم پژی جون همه حرف ماهم همیشه همین هست که گفتی و نوشتی.کلک هفکری همیشه میای مخالفت میکنی :))

ناشناس گفت...

مطلب خنده داری از یکی از طرفداران سینه چاک سلطنت و چاپلوسان دربار آریامهری صادر شده که یک به یک آنرا زیر ذره بین میگذارم.

ایشان افاضه فرموده اند که:

١- " همه این گروه هکهای خیانتکار و جنايتکار از کمونیست ها گرفته تا مجاهدین خلق و ملایان و توده ای ها و ملی مذهبی ووو .... امتحانشونو پس دادن......."
تنها گروهی که اصلا امتحان بدی پس نداده لابد همان حکومت پهلوی بوده است!!!! کودتای ٢٨ مرداد و تجزیه بحرین و هیرمند از خاک ایران هم که قابلی ندارد. سرکوب مردم هم بدست جانورانی ازقماش تیمور بختیار و پرویز ثابتی که اصلا عین دموکراسی مدرن اروپایی بوده است !!!!
تقصیر از "گروهکهای" ضد پهلوی بود که تعدادشان انقدر زیاد شد که کل ملت ایران را در بر گرفت و بساط دزدی و خیانت خائنین پهلوی طلب را برچید.البته در ادبیات شاه هم درست مثل ادبیات شیخ ملت که عددی نیستند.

٢- "حکومت محمد رضا شاه فقید با همه کاستی ها و اشتباهاتش از همه مخالفان آن زمان خودش, و حتي امروز خودش, مترقی تر بود ......"

لابد پخش تبلیغات ارتجاع مذهبی از تریبونهای رژیم به همراه سرکوب گروه های و سکولار نشان از مترقی بودند رژیم شاهنشاهی دارد. همراهی با ارتجاع شیخ در کودتا بر علیه مردم در روز ٢٨ مرداد ١٣٣٢ هم از ترقی فوق العاده این رژیم سرچشمه میگرفته است. اصلا به همین بوده که این رژیم "مترقی" با دخالت آمریکا، ارتش و ارگانهای سرکوب را به خمینی داد که لابد یک مترقی دیگری لنگه خودش بوده است.

٣- "و بیشترین قابلیت اصلاح پذیری بسوی دمکراسی رو داشت "
کاملا درست است!! بسیار قابل اصلاح بوده است!!! کودتای ٢٨ مرداد ١٣٣٢، سرکوب مردم در سال ٤٠ و کشتار آنها حتی در خانه های خودشان همه لابد نشان از "اصلاح پذیری" رژیم پهلوی داشته است !!

٤- "چون یک سری انسان تحصیل کرده ایران مدار مصدر کار بودند نه مشتي چاقوکش که امروز وطن ما را به گروگان گرفته اند...."

البته لابد نه شعبان جعفری موسوم به شعبان بی مخ چاقو کش بوده و نه نوچه هایش از قماش رمضان یخی و ناصر جیگرکی!!!!
از ان گذشته لابد امثال دکتر ولایتی و "دکتر" احمدینژاد اصلا تحصیلات عالیه ندارند!!!! از ان گذشته انگار که فقط چاقو کشی تنها کار لمپنهایی از قماش شعبان بی مخ و دنبالچه های اسلامیش است و کودتای یک مشت نظامی خائن و فاسد و بیگانه پرست، بر علیه نخست وزیر منتخب ملت، مصداق چاقو کشی و اوباشگری بر علیه مردم محسوب نمیشوند.
پدر بیامرز همه جای دنیا کارهای تخصصی و تکنیکی بدست تکنوکراتها انجام میشود اگر غیر از این باشد که اساسا کشور نمیتواند باقی بماند. این قاعده هم در رژیم شاه برقرار بوده و هم در رژیم شیخ. کار سرکوب هم همیشه بدست چاقوکشان بوده، حالا گیرم در زمان شاه، این چاقو کش شعبان بی مخ بوده که عربده های جاوید شاه میکشیده و در زمان شیخ ده نمکی است که عربده خمینی رهبر یا مرگ بر ضد ولایت فقیه سر میداده.

٥- "درود بر خاندان ایران ساز پهلوی که در زمان زمامداریشان همه چیز آزاد بود, "

کاملا درست است! همه چیز آزاد بود. خیانت آزاد بود. وطن فروشی و کودتا بر علیه ملت آزاد بود. تجزیه کشور آزاد بود. سرکوب گروه ها و افراد فعال سیاسی آزاد بود. شکنجه در زندان آزاد بود. سانسور آزاد بود.........

٦- "بله همه چیز آزاد بود, جز ویران کردن ایران"
البته تجزیه ایران و بذل و بخشش بحرین و هیرمند اصلا قابل ندارد! اینها را باید به استعمار تحویل میدادند حیف بود که اینها ر خراب تحویل استعمار میدادند.

٧- "نابود باد اسلام اين آفت بشريت، پاينده ايران. "

من جای تو بودم زیاد برای نابودی "اسلام عزیز" عجله نمیکردم هر چه باشد، شیخ و شاه در تاریخ به هم وابسته بوده اند. بالاخص رژیم پهلوی که اساسا ماحصل کودتا و خواست بیگانگان بوده است و به عنوان یک حکومت دست نشانده خارجی، کمترین پایگاه اجتماعی در کشور ندارد و بشدت محتاج مشروعیت بخشی از طرف شیخ است.
چون شاه امید خویش را داد ز دست
چون دید که نیست چاره و هست شکست
می خواست که انتقام گیرد از خلق
برخاست چنان که شیخ جایش بنشست


از آنسوی ِ تاریخ همی تا اکنون
همبود همند شاه و شیخ ملعون:
انگیزۀ ائتلافشان غارت خلق
جانمایۀ اختلافشان سهم فزون

ناشناس گفت...

خدای ما چه گناهی کردیم که باید چوب یه مشت عرب پرست وطن فروش (بازرگان،یزدی،بنی سگ) یه مشت بیگانه پرست (مجاهد،کمونیست،تودهای...) و ملت گوسفند (به قول بنی سگ) بخوریم! آخه چقدر حسادت چقدر حماقت آقا شما که این لینک و گذاشتی‌ چند نفر در اون زمان بر خلاف میلشون از کشور رفتن که حالا طلب کار شدی؟؟!! آخه چه خدمتی ملی‌ مذهبی‌ و مجاهد و کمونیست و.... به ایران کردن یا چه باری از رو دوش ملت برداشتن که حالا شما سنگشون رو به سینه می‌زنی‌؟؟!! به جز خیانت چه کاری کردن؟ مگر جز این است که با حمایت کشورهای غربی و سؤ استفاده از احساسات عوام ایران و به قعر چاه بدبختی و فقر و فلاکت کثافت انداختند؟؟ درست اون موقع کمی‌ و کاستیهأی هم بود ولی‌ در عوضش ایرانی‌ هم وجود داشت! نه آقا ننگ این گند و کثافت که شما به این مملکت زدین با این کارها و حرفا پاک نمیشه و امیدوارم که همهٔ این خائنین انقدری زنده بمونن تا بعد از آزادی ایران و تشکیل حکومتی سکولار در دادگاه سزای عمل کثیف خیانتشون و ببینند!

ناشناس گفت...

"آخه چه خدمتی ملی‌ مذهبی‌ و مجاهد و کمونیست و.... به ایران کردن یا چه باری از رو دوش ملت برداشتن "

لعنت به باعث و بانی اش که ارتش و ارگانهای سرکوب آریامهری را دودستی به دستور اربابان آمریکایی اش در اختیار خمینی و اراذل و اوباش اش گذاشت تا با ان نیروهای مترقی و انقلابی چپ را سرکوب کنند و جنبش مترقی مردم ایران را سرکوب کنند.

"به جز خیانت چه کاری کردن؟"
دار و دسته پهلوی به جز خیانت چه کردن؟ مگر کشور را دودستی در اختیار اربابان قربیشان نگذاشتند؟ مگر به اراده آنها کشور ما را تجزیه نکردند؟ مگر بحرین و هیرمند را از خاک وطن جدا نکردند؟

"درست اون موقع کمی‌ و کاستیهأی هم بود ولی‌ در عوضش ایرانی‌ هم وجود داشت! "

اولا که خیانت و جنایت و دزدی و شکنجه و سرکوب نامش کمی و کسری نیست. نامش خیانت به مردم و کشور است. ثانیا اگر کشوری بود، به همت امثال مصدق ها و ستار خان ها و باقر خان ها و دیگر بزرگان و انقلابیون مشروطه بود که با کودتای خائنانه سوم اسفند ١٢٩٩ و کودتای ٢٨ مرداد ١٣٣٢ زمینه زوال و نابودی ان فراهم شد. تسلیم دودستی ارتش به خمینی بدست امرای شاه و بدستور آمریکا تنها کار نیمه تمام شاه را بدست شیخ در نابودی ایران به اتمام رساند.

"و امیدوارم که همهٔ این خائنین انقدری زنده بمونن تا بعد از آزادی ایران و تشکیل حکومتی سکولار در دادگاه سزای عمل کثیف خیانتشون و ببینند!"

به مرده که رو بدن به کفنش هم کثافت میزنه. حکایت خائنین ٢٨ مردادی و پهلوی چیان دزد و نوکر آمریکا و انگلستان است که مثل شغال هایی گرسنه گویا بیشه را از شیر خالی دیده اند و شیر شده اند و میخواهند محاکمه راه بیندازند. اگر ذره ای عدالت وجود داشته باشد، باید ابتدا دادگاهی برای کودتاچیان خائن ٢٨ مردادی و سردمداران ساواک و سرکوب آریامهری راه انداخت که تمامی دستاوردهای مشروطه را نابود نموده اند.

ناشناس گفت...

"سرکوب مردم" نیروهای مترقی و انقلابی "

منظورت از مردم و نیروهای مترقی انقلابی رجوی مزدور و بازرگان و یزدی و بنی سگ و رفسنجانی و یه مشت کون لیس عرب هست دیگه؟! کدوم یکی‌ از این بی‌ شرفا خونه ایرانی‌ تو تنشون هست چه برسه به این که دلسوز ایرانی‌ باشن؟!!! رجوی نوکر صدام که دستش به خونه هزاران جوون و زن و بچه آلودست یا یزدی و بزرگان و بنی سگ که از صبح تا شب مواظب بیضه های اسلام هستن و کون اعراب و لیس میزنن؟؟!!!

"پخش تبلیغات ارتجاع مذهبی از تریبونهای رژیم"

الان هم مقصر شاه هست که بعد از ۳۴سال بدبختی و نکبت بنی سگ دنبال استخراج اقتصاد توحیدی از قرآن و نسخه پیچی و برقراری ج - ا ورژن۲ واسه ایران هست؟؟؟!!! توله بازرگان چی‌ اونم به خاطره تبلیغات ارتجاهی مذهبی‌ دوران اون خدا بیامرز هست که تو نفع آمریکا تفسیر قرآن میکنه؟؟؟!!! فکر کنم اصلا تقصیر شاه هست که مردم ایران مسلمون شدن نه؟!!

"شعبان جعفری موسوم به شعبان بی مخ چاقو کش"

تو که انقدر به شعبون علاقه داری باید بدونی که قبل از همهٔ این حرفا شعبان جعفری مرید مصدق بود و واسه مصدق چاقو و چماق کشی‌ میکرد ،مصدق بود که اون رو وارد دعواهای حزبی و استخدام کرد ولی‌ چون قرار هست که مقصر همهٔ بدی ها و مشکلات محمد رضا شاه به باشه صرفت نیست ازش حرفی زده بشه

"تجزیه ایران و بذل و بخشش بحرین و هیرمند"

این حرفت هم از روی بی‌ سودیت هست که زدی چون رودخانه هیرمند و بحرین زمان شاهزاده‌های مفت خور قجر و قبل‌تر از اون بخشیده شده بود و ایران هیچ حقی نسبت به اون نداشت


"حکومت دست نشانده خارجی،محتاج مشروعیت بخشی از طرف شیخ"

کسی که محتاجِ شیخ و ملا هست و آویزون خارجی رجوی بی‌ پدر و مادر که نوکریش و وابستگیش به شیخ و اجنبی (خمینی،صدام) ثابت شدست که اگه فقط یک از کثافت کاریهاش و (همدستی با خمینی هندی زاده) ملاک قرار بدیم هم نوکر بیگانست هم آویزون اسلام و تازی پرسته! فقط عمامه کم داره حالا خیانت به ایران و نوکری صدام بماند

"اگر ذره ای عدالت وجود داشته باشد، باید ابتدا دادگاهی برای"

دیر رسیدی عمو دادگاه تعطیل شد امامتون خمینی تا اونجای هم که تونست کشت از کوچیک و بزرگ بگیر تا پیر و جوون به هیچ کس رحم نکرد هر چی‌ هم که موند اون صدام بی‌ شرف با کمک مسعود نیم وجبی حروم زده کشت!!! خیلی‌ وقاحت و بی‌ شرفی می‌خواد که بعد از اون همه بمب گذاری تو اتوبوس و بازار و جاهای شلوغ و جزغاله کردم مردم بیگناه بعد از اون همه کشتن سربازهای ایرانی‌ در جنگ و با کمک صدام هزار پدر حرف از عدالت و آزادی خواهی‌ و وطن پرستی بزنی‌!!! طنز روزگار کسی‌ که معلوم نیست دستش به خونه چند نفر آدم بی‌ گناه آلودست دم از عدالت می‌زنه!!! آره راست میگی‌ کم کشتین باید باز دادگاه راه بندازین نیاد اون روزی که شما بخواین واسه ایرانی‌ تصمیم بگیرین هر چند این آرزو رو به گور میبرین اگر ذرّه‌ای عدالت بود آمریکا باید اون مسعود کوتول و پیدا میکرد و مثل سگ خفش میکرد چون دنیا جای تروریست نیست

نمیخواستم جوابت و بدم ولی‌ واسه آگاهی خوانندهها نوشتم پس لطفا روده درازی نکن که جوابت و نمیدانم برادر منافق

ناشناس گفت...

agha chera comentha ro sansoor mikony?az vagheiyat mitarsin?

ناشناس گفت...

berin gom shin bi pedar o madaraye haroom zadeh ye mosht bi vatan bi namoos ridan be iran hala ham ba ye veblog fek mikonin mardo mesl sal 57 halishoon nist

ناشناس گفت...

دوست عزیز شما در مطالبتان کاملا مغرضانه عمل می کنید و از عادت بد ما ایرانیان سوءاستفاده می کنید. یعنی می دانید که اکثر بینندگان شما متن مطلب چاپ شده روزنامه را نمی خوانند و به سرفصل اکتفا میکنند. شما چیزی جز یک وطن فروش و خدمت گزار دشمنان این مملکت نیستید در غیر این صورت از بیل زدن قبر درگذشتگان دست بر می داشتید و به وضع حاضر می پرداختید که مملکت به ظاهر مذهبی در فساد و فقر غوطه می خورد. کمی وجدان بد نیست. امتحان کنید. حتا برای یک بار.

ناشناس گفت...

کمونیسم مرد برای همیشه و جمهوریهای خلق و کشورهای با دیوار آهنین رو خوابشو ببینین که دوباره در دنیا برپا بشه و جنایت دوباره ای بیافرینه. حالا هی باز توی دهان این لاشه مرده گندیده فوت کنین و فکر کنین دوباره از توی قبر بیرون میاد

ناشناس گفت...

"اگر شاه کمی آزادی سیاسی برقرار می کرد آیا کار باز هم به انقلاب می‌کشید؟..."
اینقدر احمق نباش! به عنوان مثال قیام 15 خرداد رو نگاه کن، اصلا ببین محمدرضا شاه چیکار داشته می کرده جبهه ملی چه واکنشی داشتن!
شاه سه دوره بسیار متفاوت از هم داشته، تا کودتای 28 مرداد، بعد از 28 مرداد تا ابتدای دادن آزادی های سیاسی تحت فشار های بین و المللی، از آغاز دادن آزادی های سیاسی تا انقلاب 57.
و یک چیز رو یادت باشه آدم ها عوض میشن! و واقعا عوض میشن، طوری که باورت نمیشه این آدم همون آدمه.
ماجرای انقلاب بسیار بسیار پیچیده تر از اونیه که تو فکر می کنی و شاید به جرات بشه گفت نگاه سیاه و سفید به انقلاب 57 نیاز به مقدار زیادی حماقت و نادانی داره.
مثلا الان شما فکر می کنی مصدق بسیار آدم باحالی بوده ولی ایشون اواخر دوره اش بسیار دیکتاتور شده بوده و حتی بسیاری از همراهان اش با اون مخالفت پرداخته اند.
یا شاید فکر کنی مجاهدین خلق چه آدم های عوضی بودن که دست به ترور و .. زدن ولی هیچ وقت فشاری که روی اونها انجام گرفته رو نمیدونی. به نظر من تمام این احزاب و گروه ها، از سلطنت طلب گرفته تا سازمان مجاهدین، از دوم خردادی ها گرفته تا حزب موتلفه همه و همه در مقداری درست و خوب و مقداری هم نادرست و بد هستند و هر کسی این واقعیت تاریخی رو نادیده می گیره به خاطر بی اطلاعی اش است.

ناشناس گفت...

سلام به همه هموطنان
اگر نظر این حقیر را بخواهید دلیل دچار شدن نه البته از روی عاشقیش ما به این وضع پشت پا زدن به آرمانهای مردی که برای خوب و آباد شدن ایران بسیار همت و عجله داشت شاید بیماری وی باعث این تصمیمات بود ...شاه برای من که هنگام انقلاب یکسال فقط داشتم همیشه در خانه شاه بود و قابل احترام ودر کتابهایم جلادی خون خوار ..اما امروز در چهل سالگی با مطالعه برای من مردی با سواد ..آگاه به مسایل اقتصادی روز دنیا ،حتی کمی عاقبت اندیش تر از اساتید آنروز دانشگاه ...و مهربان و دلسوز نسبت به مردم ایران ...آنچه انقلاب را رقم زد عدم سواد و آگاهی مردم آنزمان و علت پشیمانی امروز بالا رفتن ئرک و آگاهی مردم این زمان است ...که پایه هایش در همان زمان پیریزی شده بود و امروز به بار نشسته ...ای کاش مردم ما کمی صبور و آگاه تر بودند ...کاش